Co to jest endodoncja?

Leczenie endodontyczne to szczególny rodzaj zabiegu stomatologicznego. Jednak potocznie jest on nazywany leczeniem kanałowym. Zabieg ten polega na usunięciu z zęba zainfekowanej miazgi. Dzięki niemu istnieje możliwość ratowania zębów, które kiedyś były skazane na usunięcie.

Na czym polega endodoncja — leczenie kanałowe?

Jest to mechaniczne usunięcie z zęba tkanek znajdujących się w stanie zapalnym, spowodowanym przez bakterie. Główną przyczyną leczenia kanałowego jest nieleczona próchnica, ale też kilka innych przyczyn, takich jak: martwica miazgi, urazy mechaniczne zęba, planowane leczenie protetyczne albo nieprawidłowo wykonane pierwsze leczenie endodontyczne.

Pierwszym etapem leczenia jest wyczyszczenie kanałów, potem są one płukane odpowiednimi środkami antyseptycznymi i osuszone. Na koniec pozostaje wypełnienie ubytku materiałem stomatologicznym. Zęby po leczeniu kanałowym wymagają szczelnej odbudowy korony zęba, zwykle odbudową protetyczną, o której decyduje lekarz protetyk podczas wizyty. Wybór odpowiedniego rozwiązania zależy od stopnia zniszczenia tkanek zęba i warunków panujących w jamie ustnej.

Kiedy zaleca się leczenie endodontyczne?

Najczęściej wdraża się je, gdy pojawia się infekcja miazgi będąca wynikiem zaawansowanej, nieleczonej próchnicy. Zapalenie miazgi zazwyczaj objawia się silnym i nagłym bólem. Zdarza się, że ząb wcale nie boli, a w badaniu radiologicznym diagnozujemy zmiany zapalne wokół wierzchołków korzeni, co wymaga endodoncji. Przyczyną miazgi najczęściej jest głęboki ubytek próchnicowy, ale również przeciążenia zgryzowe, urazy czy zespół endo-perio. Powtórne leczenie endodontyczne (reendo) jest wykonywane gdy pierwotne leczenie kanałowe przebiegło nieprawidłowo i pojawiają się powikłania.

Kiedy zaleca się leczenie endodontyczne?

Możesz wysłać do nas e-mail, a my skontaktujemy się z Tobą, jak najszybciej.

Not readable? Change text. captcha txt